Rozpoczynając nową kampanię każdy marketer ma świadomość, iż jego pracodawca zapyta w pewnym momencie, jak kształtuje się zwrot nakładów poniesionych na działania marketingowe. Do tej pory kompleksowe oszacowanie ROI mediów społecznościowych było niemożliwe – czy nowy raport Google Analytics to zmieni?
Wiele tradycyjnych form marketingu posiada już dawno algortymy pozwalające ofenić ich efektywność. Z social media sprawa jest jednak znacznie bardziej skomplikowana. Dostępne dotąd narzędzia przeznaczone były dla poszczególnych mediów społecznościowych z osobna, z czego większość z nich była osiągalna jedynie w wersji anglojęzycznej i nie rzadko ich użytkowanie wiązało się z zakupem licencji.
Co więcej, w przypadku działań w sektorze social media, precyzyjna prezentacja wyników ROI jest w praktyce niemożliwa lub bardzo trudna ponieważ zbyt wiele czynników wpływa na efektywność działań. Wynika to przede wszystkim z faktu, iż te działania w obszarze mediów społecznościowych są prowadzone na wielu płaszczyznach jednocześnie. Świadomy marketer planuje bowiem kampanię społencznościową w taki sposób, by komunikat docierał nie tylko za pośrednictwem najpopularniejszego w tej chwili serwisów społecznościowych jakim jest Facebook, ale także był obceny na blogach, forach internetowych, mikrologach czy kanałach multimedialnych. Działana marektingowe w tym środowisku mogą się spotkać od razu z niezwykle optymistycznym przyjęciem i przełożyć sniemal od razu na wzrost zainteresowania i sprzedaży ale może zdarzyć się także tak, że efekt będzie zauważalny dopiero po dłuższym czasie. Czy zatem możliwe jest obliczenie zwrotu z inwestycji w social media w określonym przedziale czasowym?
Tym bardziej przełomowe wydaje się być ogłoszenie przez Google Analytics wprowadzenie raportu społecznego, bazującego na wartości konwersji generowanej ze wszystkich kanałów społecznościowych.
Dominika Chłopicka, Manager ds. Social Media w 365PR: „Raport ten ma wreszcie zidentyfikować pełen potencjał aktywności i zmierzyć, jak prowadzi on do bezpośredniej konwersji lub jak na nią wpłynie w przyszłości. Ma również pomóc zrozumieć działania społeczne zachodzące na jak i poza stroną oraz w rezultacie zoptymalizować zaangażowanie użytkowników i zwiększyć kluczowe wskaźniki wydajności (KPI – Key Performance Indicators). To wszystko powinno zaowocować podejmowaniem bardziej efektywnych, bo opartych na konkretnych danych decyzji w obrębie programów marketingowych.”
W końcu tajemnicą przestanie być, jaka część efektu końcowego kampanii jest zasługą odnośników społecznościowych. Taki raport da nam również wiedzę na temat konwersji, tak potrzebną w tym środowisku. Do tego dochodzi niezwykle ważny społeczny bilans źródła obrazujący zachowania odwiedzających z różnych kanałów, cenny choćby ze względu na jaśniejszy ogląd interakcji i zachowań w witrynie – zestawienie oparte o te aktywności bezsprzecznie pozwoli zoptymalizować stronę czy fan page. Co więcej, możliwe stanie się zweryfikowanie najbardziej powszechnie akceptowanych i polecanych artykułów oraz ustalenie, na jakich serwisach społecznościowych są później udostępniane.
Nie wiadomo czy nowa funkcja analityczna badająca ROI będzie faktycznie tym, czego wszyscy po niej oczekują, ale na pewno pozwoli podjąć trafniejsze decyzje dotyczące inwestycji w ten jeszcze notabene nowy kanał komunikacji i sprzedaży. Trzeba mieć jednak świadomość tego, że lokata w social media zwraca się przede wszystkim w postaci zadowolonych klientów i danych, którzy oni dostarczają, bowiem to opinie klientów mają decydujący wpływ na dalsze funkcjonowanie i potrzebę ewentualnej modernizacji firmy.
365 PR to dynamicznie rozwijajaca się multi-agencja z Krakowa, która specjalizuje się w strategiach obecności firm w Internecie. 365 PR zarządza rozwojem projektów e-commerce, opracowuje i wdraża modele obecności w nowych mediach. Firma proponuje nowoczesne narzędzia promocji marki - jaki elektroniczne biura prasowe oparte na modelu wire-service. Krakowska agencja specjalizuje się w usługach konsultingowych z zakresu e-marketingu, prowadzi też dla swoich klientów zintegrowane kampanie promocyjne w Internecie. W środowisku socila media rozwija autorskie apliakcje i projekty biznesowe. Ale przede wszystkom, 365 PR to skuteczne usługi PR przez 365 dni w roku.
Link do strony artykułu: https://wirtualnemedia.pl./centrum-prasowe/artykul/przelom-w-badaniach-nad-efektywnoscia-social-media